Reactualizat la:

Somnul si fazele sale

Somnul si fazele sale
Se spune ca somnul dinainte de miezul noptii este cel mai odihnitor. Aceasta teorie se bazeaza pe faptul ca primele doua-trei ore ale somnului nocturn sunt cele mai profunde, iar persoanele care dorm netulburate in acest interval de timp sunt mult mai odihnite.

 (1 comentariu)

Rectifica

Daca faceti parte din categoria ”bufnitelor de noapte”, obisnuite sa se culce tarziu – pe la miezul noptii sau chiar dupa aceea –, iata o veste buna pentru dumneavoastra: nu este cazul sa va faceti nici un fel de griji. Somnul de dupa miezul noptii este la fel de odihnitor! Cu o singura conditie, aceea ca acest ritm al somnului sa fie regulat si organismul sa fie deja obisnuit cu aceasta culcare tarzie. In aceasta situatie, somnul dintre orele 12 si 2 – 3 va fi la fel de profund si de odihnitor.

Etapele somnului au fost descrise pentru prima data de Alfred Lee Loomis in 1937. Provenit dintr-o familie din inalta societate din New York, Loomis a fost fizician, avocat, bancher si filantrop, sustinator al numeroase cercetari stiintifice. Rolul sau in descoperirea radarului a fost esential pentru victoria aliatilor in cel de-al doilea razboi mondial. A fost pionierul tehnicilor de inregistrare a activitatii electrice a creierului (electroencefalografia, EEG)

Atunci cand dormim, trecem prin faze de somn superficial si de somn profund. Somnul superficial este numit si somn REM – Rapid Eye Movement, deoarece in aceste faze au loc miscari rapide ale globilor oculari, ba chiar si miscari ale musculaturii (se pare ca hipotonia musculara, adica relaxarea musculaturii in timpul somnului, este tocmai un mecanism pentru a nu ne rani). In timpul somnului superficial visam, visele avand rol in structurarea informatiilor in creier. Somnul profund este numit si somn non-REM. Fazele de somn REM si non-REM se succed in timpul noptii, fiecare faza avand o durata de aproximativ 90-110 minute. Din aceasta cauza, daca suntem treziti din somn la mai putin de o ora si jumatate dupa ce am adormit, suntem foarte buimaci, deoarece am fost treziti din somnul profund. Somnul REM reprezinta la adult 20-25% din totalul somnului, iar fazele REM sunt tot mai lungi pe masura ce se apropie dimineata. Daca dimineata ne suna ceasul desteptator tocmai in timpul unei faze REM, ne vom trezi cu usurinta si ne vom aminti foarte bine continutul visului. Toti oamenii viseaza, chiar daca unii nu isi amintesc deloc continutul viselor.

In laboratoarele moderne ale somnului, oamenii de stiinta studiaza somnul si tulburarile acestuia prin inregistrarea polisomnografiei. Aceasta este o inregistrare combinata a mai multor activitati: EEG – electroencefalografia (undele electrice ale creierului), EOG – electrooculografia (cele produse de miscarile globilor oculari), EMG – electromiografia (activitatea electrica musculara) si EKG – electrocardiografia (activitatea electrica a inimii).




Comentarii 1

Vă mulțumim pentru comentariul dumneavoastra. - comentariul va fi verificat de catre un editor si numai in cazul aprobarii va aparea pe site.

 
1000
/1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor

Autentificare



Ti-ai uitat parola?
Inregistrare user nou

Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe AGENDA.ro

Autentificati-va pe AGENDA.ro:




Ti-ai uitat parola?

Comentati pe AGENDA.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Inregistrare user nou